کد خبر : 111
تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰

تولید نا خالص چیست؟

برآورد ارزش کل محصولات نهایی و خدمات تولید شده در یک دوره معین توسط تولیدات ساخته شده توسط شهروندان یک کشور.

تولید ناخالص ملی چیست؟

تولید ناخالص ملی عبارت است از: مجموع هزینه های مصرف شخصی شخصی ، سرمایه گذاری داخلی خصوصی ، هزینه های دولت ، صادرات خالص و هر درآمدی که شهروندان از سرمایه گذاری های خود در خارج از کشور دریافت می کنند ، منهای درآمد کسب شده توسط خارجی ها در اقتصاد ملی. (صادرات خالص تفاوت بین صادرات یک کشور منهای واردات کالا و خدمات است.)

GNP با شاخص اقتصادی مهم دیگری به نام GDP در ارتباط است. تولید ناخالص داخلی تولید را در مرزهای کشور در نظر می گیرد ، صرف نظر از اینکه صاحب ابزار تولید است. تولید ناخالص ملی با تولید ناخالص داخلی آغاز می شود و درآمد سرمایه گذاری شهروندان مقیم خارج از کشور از سرمایه گذاری در خارج از کشور به آن اضافه می شود و درآمد سرمایه گذاری ساکنان خارجی که در وطن به دست می آورند از آن کم می شود.

GDP چیست؟

تولید ناخالص ملی میزان تولید شهروندان یک کشور را بدون در نظر گرفتن فعالیت اقتصادی واقعی اندازه گیری می کند.

درآمد سرانه سرمایه گذاری به دست آمده توسط شهروندان یک کشور در تولید ناخالص ملی لحاظ می شود که شامل سرمایه گذاری خارجی در مرزهای یک کشور نمی شود. این در تضاد با تولید ناخالص داخلی است که تولید اقتصادی و درآمد را بر اساس مکان و نه ملیت اندازه گیری می کند.

تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص داخلی ممکن است مقادیر مختلفی داشته باشند ، زیرا تفاوت زیادی بین تولید ناخالص داخلی و تولید ناخالص داخلی می تواند نشانگر درجه بالایی از ادغام در اقتصاد جهانی باشد.

GNP یا درآمد نا خالص ملی چیست؟

GNP ارزش کل پولی تولید شده توسط شهروندان یک کشور را اندازه گیری می کند. بنابراین ، هر محصولی که توسط ساکنان خارجی در مرزهای کشور تولید می شود ، باید هنگام محاسبه GNP حذف شود ، در حالی که هر تولیدی که توسط اتباع خارج از مرزهای کشور تولید می شود ، باید محاسبه شود. GNP شامل کالاها و خدمات میانی برای جلوگیری از شمارش مضاعف نیست. زیرا از قبل در ارزش کالاها و خدمات نهایی گنجانده شده است.

ایالات متحده از تولید ناخالص ملی تا سال ۱۹۹۱ به عنوان معیار اصلی فعالیت اقتصادی استفاده می کرد. پس از آن دوره ، او به جای دو دلیل اصلی شروع به استفاده از تولید ناخالص داخلی کرد:

اول: زیرا تولید ناخالص داخلی با سایر داده های اقتصادی ایالات متحده مورد علاقه سیاست گذاران مطابقت دارد ، از جمله نسبت های اشتغال و تولید صنعتی که اندازه گیری فعالیت تولید ناخالص داخلی در مرزها و ملیت های ایالات متحده را نادیده می گیرند.

دوم: تبدیل به تولید ناخالص داخلی برای تسهیل مقایسه بین کشورها ؛ زیرا بیشتر کشورهای دیگر در آن زمان در درجه اول از تولید ناخالص داخلی استفاده می کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

به راز موفقیت خوش آمدید

در این سایت به تمام آن چیزی که باید بدانید شما را آشنا خواهیم کرد.