کد خبر : 862
تاریخ انتشار : شنبه ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ - ۵:۱۸

عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت ها و نمایندگی های خود توافق کردند

عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت ها و نمایندگی های خود توافق کردند

عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت ها و نمایندگی های خود توافق کردند
عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور و بازگشایی سفارت ها و نمایندگی های خود توافق کردند.

عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور و بازگشایی سفارت ها و نمایندگی های خود توافق کردند.

دو کشور همچنین برای فعال کردن توافقنامه همکاری امنیتی و گفتگو در مورد تقویت روابط دوجانبه تلاش خواهند کرد.

بر اساس بیانیه سه جانبه ایران، عربستان سعودی و چین، روابط ریاض و تهران از سر گرفته می شود و سفارت های دو کشور ظرف مدت حداکثر دو ماه بازگشایی خواهند شد.

در این بیانیه آمده است: «این توافق شامل تایید طرف‌های ذیی ربط بر حاکمیت یکدیگر و عدم مداخله در امور داخلی آن است».

دو کشور تلاش خواهند کرد تا توافقنامه همکاری امنیتی امضا شده در سال ۲۰۰۱ و همچنین توافقنامه دیگری که قبلا در زمینه تجارت و سرمایه گذاری امضا شده است را فعال کنند.

عربستان سعودی و ایران برای از سرگیری روابط دیپلماتیک و بازگشایی سفارت ها و نمایندگی های خود توافق کردند

آیا ایران و عربستان سعودی از لبه پرتگاه به لبه سکونت رفته اند؟

روابط دو کشور در سال ۲۰۱۶ پس از حمله معترضان ایرانی به مقر دیپلماتیک سعودی در ایران و پس از اعدام نمر النمر روحانی شیعه سعودی توسط مقامات سعودی قطع شد.

و بر اساس آنچه خبرگزاری رسمی عربستان سعودی گزارش داده، قرار شد وزرای خارجه عربستان و ایران برای فعال‌سازی این موضوع، ترتیبات تبادل سفرا و راه‌های تقویت روابط دو کشور رایزنی کنند.

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین، این توافق را “پیروزی برای گفتگو، پیروزی برای صلح و به ارمغان آوردن خبرهای خوب مهم در زمانی که جهان در آشوب است” توصیف کرد.

این توافق یک پیروزی دیپلماتیک برای چین در منطقه ای است که ژئوپلیتیک آن تحت سلطه ایالات متحده است.

این در حالی است که چین خواستار گفتگو در مورد جنگ در اوکراین است، در حالی که غرب متهم می‌کند که پکن در این زمینه به اندازه کافی عمل نکرده است.

وانگ گفت: “چین به عنوان یک میانجی با حسن نیت و قابل اعتماد، وظایف خود را به عنوان میزبان انجام داده است… پکن به ایفای نقش سازنده در برخورد با موضوعات داغ در جهان ادامه می دهد و مسئولیت خود را به عنوان یک

کشور بزرگ نشان می دهد.”

وانگ خاطرنشان کرد که جهان تنها مسئله اوکراین نیست.

در ایالات متحده، سخنگوی امنیت ملی در کاخ سفید گفت که واشنگتن نگران گزارش های مربوط به این توافق است، اگرچه از هرگونه تلاش برای پایان دادن به جنگ در یمن و کاهش تنش ها در خاورمیانه استقبال می کند.

یک مقام ارشد امنیتی ایران گفت که این توافق از حمایت علی خامنه‌ای رهبر ایران برخوردار بوده است.

این مقام مسئول به رویترز گفت: به همین دلیل شمخانی به عنوان نماینده ولی فقیه به چین سفر کرد و این نهاد می خواست نشان دهد که مقام معظم رهبری در ایران از این تصمیم حمایت می کنند.

ریاض به دلیل نزدیکی سنتی خود در روابط با ایالات متحده، که روابط پرتنشی با ایران و چین دارد، شناخته می شود.

آیا ایران و عربستان سعودی از لبه پرتگاه به لبه سکونت رفته اند؟

متن این بیانیه‌ی سه‌جانبه به شرح زیر است:

در پاسخ به ابتکار جناب آقای شی جین‌پینگ رئیس جمهوری چین در حمایت از گسترش روابط جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی، بر اساس اصل حسن هم‌جواری و با توجه به توافق ایشان سران

دو کشور در میزبانی و حمایت از انجام گفتگو بین جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی و همچنین تمایل دو کشور به حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو و دیپلماسی بر اساس پیوندهای برادرانه و با تاکید بر

پای‌بندی دو کشور به اصول و اهداف منشور سازمان ملل متحد و منشور سازمان همکاری اسلامی و اصول و رویه‌های بین‌المللی، هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران به ریاست امیر دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم

رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی و پادشاهی عربستان سعودی به ریاست دکتر مساعد بن محمد العیبان وزیر مشاور و عضو شورای وزیران و مشاور امنیت ملی از تاریخ ۱۵ تا ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۱ خورشیدی برابر با ۶ تا ۱۰

مارس ۲۰۲۳ میلادی در پکن با یکدیگر دیدار و گفتگو کردند.

جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی با سپاس و قدردانی از جمهوری عراق و سلطنت عمان به خاطر میزبانی گفتگوهای انجام شده بین دو طرف در سال‌های ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ خورشیدی (۲۰۲۱ تا ۲۰۲۲ میلادی) از

رهبری و دولت جمهوری خلق چین برای میزبانی و حمایت از گفتگوهای انجام شده در این کشور و تلاش برای به ثمر نشستن آن تشکر کردند.

در نتیجه‌ی گفتگوهای انجام شده، جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی عربستان سعودی توافق کردند ظرف حداکثر دو ماه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفته و سفارت‌خانه‌ها و نمایندگی‌ها را بازگشایی کنند.

وزرای امور خارجه دو کشور جهت اجرای این تصمیم و انجام تمهیدات لازم برای تبادل سفرا با یکدیگر ملاقات می‌نمایند.

دو کشور با تاکید بر احترام به حاکمیت و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر در زمینه اجرای موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی امضا شده در تاریخ ۱۳۸۰.۱.۲۸خورشیدی برابر با ۲۰۰۱.۴.۱۷ میلادی و نیز موافقت‌ نامه عمومی

همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، سرمایه‌گذاری، فنی، علمی، فرهنگی، ورزشی و جوانان، امضا شده در تاریخ ۱۳۷۷.۳.۶ خورشیدی برابر با ۱۹۹۸.۵.۲۷ میلادی توافق کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 5 در انتظار بررسی : 5 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دکوراسیون

به راز موفقیت خوش آمدید

در این سایت به تمام آن چیزی که باید بدانید شما را آشنا خواهیم کرد.