کد خبر : 850
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ اسفند ۱۴۰۱ - ۵:۳۹

زلزله چگونه می تواند چشم انداز سیاسی دو کشور را تغییر دهد؟

زلزله چگونه می تواند چشم انداز سیاسی دو کشور را تغییر دهد؟

زلزله چگونه می تواند چشم انداز سیاسی دو کشور را تغییر دهد؟
شکست در برخورد با زلزله، سرنوشت سیاسی اردوغان را به خطر می اندازد؟|رابطه ترکیه و سوریه و سرنوشت مخالفان سوری

زلزله ترکیه و سوریه

زلزله در ترکیه و سوریه بدون عواقب در سطح سیاسی ترکیه و سوریه سپری نشد.

با اعلام پایان عملیات امداد و نجات در اکثر نقاط، تلفات زمین لرزه در دو کشور از مرز ۵۰ هزار نفر گذشت و ترکیه با دو زلزله دیگر و صدها پس لرزه ویرانگر مواجه شد.

آیا پس لرزه های زلزله به انتخابات ترکیه می رسد

این زمین لرزه نزدیک به ۱۰۰ روز قبل از تاریخ انتخابات ترکیه را لرزاند و چالش جدیدی را برای اردوغان که به دنبال یک دوره جدید ریاست جمهوری است، ایجاد کرد.

ناظران بر این باورند که پیامدهای زلزله ممکن است آینده سیاسی او را تهدید کند، به‌علاوه صدمات مادی و چالش‌های بازسازی و تبدیل میلیون‌ها نفر در ترکیه به آوارگان بی‌خانمان و همچنین صدای اعتراض به تاخیر در ورود حضور

تیم های امداد و نجات و اورژانس در برخی مناطق، همه نشان از چالش های پیش روی رئیس جمهور ترکیه در مبارزات انتخاباتی اش بود.

آیا پس لرزه های زلزله به انتخابات ترکیه می رسد؟

شکست در برخورد با زلزله، سرنوشت سیاسی اردوغان را به خطر می اندازد

مری دیجوسکی در ایندیپندنت نوشت که برخی از بلایا مجموعه ای از تغییرات را تحریک می کنند، که ممکن است مدت زیادی طول کشیده باشد، یا شاید اگر فاجعه ای وجود نداشت، اصلاً رخ نمی داد.

این نویسنده گفت که یکی از تغییرناپذیرترین چیزها مربوط به خود اردوغان است و آینده ای نزدیک برای ترکیه چه خواهد بود.

جفسکی ادامه داد: دشوارترین سوال میزان تأثیر احتمالی زلزله بر جاه‌طلبی‌های اردوغان و تلاش او برای میانجی‌گری منطقه‌ای است.

همچنین نویسنده متعجب بیان می کند: «آیا توجه او به فاجعه و عواقب محلی و دوجانبه آن برای مثال در سوریه معطوف خواهد شد و آیا تمام زمان و تلاش لازم را به آن اختصاص خواهد داد که توجه او را از پروژه‌های دیگر، به‌ویژه

ابتکارات دیپلماتیک منحرف کند. به خصوص که او امروز در جنوب شرقی کشورش با وضعیت اضطراری مواجه است.» و یک کارزار انتخاباتی سخت.»

نویسنده همچنین به حساسیت مناطق آسیب دیده در ترکیه که اکثریت آن کردها هستند و مناطق تحت کنترل مخالفان سوری در شمال سوریه که آینده سیاسی اردوغان را تحت تأثیر قرار می دهد از یک سو و سرنوشت روابط با

رئیس جمهور سوریه اشاره می کند.

از سوی دیگر هنری رولینز، کارشناس شورای روابط خارجی (یک اندیشکده مستقل آمریکایی)، معتقد است که زمین لرزه “ممکن است سیاست را در ترکیه و سوریه تغییر دهد. روسای جمهور ترکیه و سوریه ممکن است در فاجعه

ای که ده ها هزار کشته بر جای گذاشت، متوجه شوند. فرصتی برای گسترش حکومت خود».

وی با این حال تاکید کرد: زلزله محاسبات رای دهندگان را به شدت بر هم خواهد زد و اردوغان علیرغم مهارت های سیاسی خود با سونامی خشم مواجه خواهد شد.

چه چیزی ترکیه را در برابر زلزله های شدید آسیب پذیر می کند

باسیل حفار، مدیر مرکز مطالعات و مشاوره ادراک در ترکیه، در تماس با بی‌بی‌سی نیوز عربی، می‌گوید که برای پیش‌بینی اثرات سیاسی زلزله ترکیه خیلی زود است. با این حال، او معتقد است که اگر انتخابات در زمان مقرر و بدون

تاخیر برگزار شود، ممکن است شانس موفقیت اردوغان در انتخابات افزایش یابد.

حفار تأکید می‌کند که «ترک‌ها به طور کلی در چنین شرایطی تمایلی به ریسک کردن و رفتن به سمت یک تغییر همه‌جانبه و ریشه‌ای در سطح ریاست‌جمهوری و ساختار دولتی که سال‌هاست بر آن حاکم است، نیستند».

وی افزود: دلیل درخواست مخالفان برای به تعویق انداختن انتخابات به همین دلیل است و خاطرنشان کرد که اپوزیسیون هنوز کاندیدایی ندارد و نامزد رقیب در این شرایط نمی تواند خود و برنامه انتخاباتی را معرفی کند.

حفار گفت که “انتخابات پارلمانی نیز در راه است” و “نظرسنجی هایی وجود داشت که نشان دهنده پیشرفت حزب عدالت و توسعه است.” با این حال، نتایج انتخابات پیش از برگزاری، بر اساس عملکرد مخالفان و دولت، به ویژه

عملکرد نمایندگان حزب حاکم در مناطق آسیب دیده مشخص خواهد شد.

حفار معتقد است که عملکرد حزب حاکم “تا حدودی برای ترک ها راضی کننده بود و اعضای آن در صحنه پس از زلزله حضور داشتند. اما مخالفان هنوز حرف خود را نگفته اند.”

مدیر مرکز “ادراک” تاکید می کند که “به تعویق انداختن انتخابات به معنای تسلیم شدن در برابر بحران است. تصویری که دولت و حزب حاکم سعی در ایجاد آن دارند این است که ترکیه قوی است و توانایی مقابله با بحران و

پیامدهای آن را دارد.”

حفار در مورد میزان آمادگی مناطق برای رای دادن در انتخابات می گوید که مناطق در سطح لجستیکی آماده هستند. دولت قبلاً شروع به ثبت نام مهاجران و ایجاد وضعیت موقت برای آنها کرده است تا آنها بتوانند به طور عادی از

حقوق خود مانند اقامت، تحصیل و رای دادن استفاده کنند.

رابطه ترکیه و سوریه و سرنوشت مخالفان سوری

هنری رولینز از شورای روابط خارجی می گوید ترکیه که در همان خطوط گسل زمین شناسی سوریه قرار دارد، دشمن اصلی دمشق در همان منطقه زلزله زده است. با این حال، به گفته رولینز، ترکیه اخیراً برای بهبود روابط خود با

سوریه مانور داده است. یک فاجعه معمولی می تواند بهانه ای برای تسریع این روند باشد.

اما چیدمان روابط اردوغان و اسد چه تأثیری بر سرنوشت اپوزیسیون سوری که از نظر سیاسی مورد حمایت ترکیه هستند، خواهد داشت؟

اسد: نزدیکی با آنکارا باید به اشغال ترکیه در بخش هایی از سوریه پایان دهد.

باسیل حفار می‌گوید که در میان مردم مناطق شمال سوریه، جایی که جناح‌های مخالف کنترل می‌کنند، نگرانی وجود دارد، «و این طبیعی است به دلیل نگرانی کلی درباره همه چیز به دلیل جنگ.» اما در سطح جناح‌ها، حفار

نشان می دهد که به رهبری ترکیه اعتماد وجود دارد.

حفار ادامه می دهد که رژیم سوریه به دو دلیل تمایلی به گشایش در برابر ترکیه ندارد:

اولین مورد ترس از پذیرش عمل انجام شده یا دائمی شدن موقتی آن است. این بدان معناست که مناطقی برای مخالفان وجود دارد و رژیم همه سرزمین ها را کنترل نمی کند.

دوم، به گفته حفار، این است که هماهنگی امنیتی با ترکیه به معنای هماهنگی علیه طرف مقابل یا به اصطلاح اداره خودمختار است. وی افزود: «علیرغم تمایل رژیم برای بازپس‌گیری سرزمین‌های تحت کنترل نیروهای SDF

(نیروهای دموکراتیک سوریه)، از وارد شدن به درگیری با آمریکا که از آنها حمایت می‌کند، می‌ترسد. بنابراین، رابطه با ترکیه همچنان پرونده پیچیده‌ای است. رژیم در سوریه.”

حفر گفت: رژیم در شرایط بهبودی به سر می برد که در بازدید از مناطق آسیب دیده نتوانست خنده خود را پنهان کند و زلزله اهرمی برای برقراری ارتباط با آن بود.

رسانه های ترکیه گفته اند: بیش از ۱۸۰۰۰ پناهجوی سوری به خانه های خود بازگشته اند.

زلزله ارتباط اعراب با سوریه را بازگرداند

زلزله ارتباط اعراب با سوریه را بازگرداند

از سوی دیگر، در سوریه، پس از وقفه ای که بیش از یک دهه به طول انجامید، زلزله منجر به باز شدن کانال های دیپلماتیک با دولت در سوریه شد.

سرعت وقایع و شاخص ها شتاب گرفت که به نظر می رسید به نفع رئیس جمهور سوریه است.بشار اسد برای اولین بار از سال ۲۰۱۱ از سوی پادشاهان اردن و بحرین و رئیس جمهور مصر تماس های تلفنی دریافت کرد.

این تماس ها با سفر وزیر خارجه امارات همراه بود و کشورش رهبری کمپین کمک رسانی به سوریه را اعلام کرد. ایمن صفدی، وزیر امور خارجه اردن، در اولین دیدار از نوع خود از زمان بروز اختلاف بین دو همسایه، برای دیدار با اسد

به دمشق آمد.

پس از آن، عربستان از ارسال کمک به سوریه خبر داد و یک هواپیمای سعودی مملو از کمک برای اولین بار پس از بیش از یک دهه در حلب فرود آمد.

سایر هیئت های رسمی نیز در سفرهای بی سابقه ای از کویت و لبنان به دمشق رفتند.

هیچ خبری از ارتباط رسمی قطر و مقامات رسمی در سوریه منتشر نشده است، اما دوحه از ارسال کمک به ترکیه و سوریه خبر داده است.

مهمتر از همه، اخباری در مورد سفر آتی فیصل بن فرحان بن عبدالله، وزیر امور خارجه عربستان سعودی به دمشق به خبرگزاری ها درز کرد که وزیر مربوطه در کنفرانس مونیخ از اظهار نظر در مورد آن خودداری کرد، اما وی افزود:

وضعیت سوریه نیازمند رویکرد جدیدی است.

از سوی دیگر، رسانه های رسمی سوریه بر کمک های کشورهای عربی و حرکت های دیپلماتیک به سمت دولت و اسد متمرکز شدند.

دمشق بر محدود کردن برخورد با این کشور از نظر کمک به مناطق آسیب دیده اصرار داشت و دولت موافقت خود را با تسهیل ارسال کمک به همه مناطق، از جمله مناطقی که خارج از کنترلش است، اعلام کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 2 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دکوراسیون

به راز موفقیت خوش آمدید

در این سایت به تمام آن چیزی که باید بدانید شما را آشنا خواهیم کرد.