کد خبر : 633
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۸

زلزله ترکیه و سوریه: آیا واقعاً می توان زلزله را پیش بینی کرد؟

زلزله ترکیه و سوریه: زلزله زدگان چگونه با آن برخورد کردند؟ آیا واقعاً می توان زلزله را پیش بینی کرد؟

زلزله ترکیه و سوریه: زلزله زدگان چگونه با آن برخورد کردند؟ آیا واقعاً می توان زلزله را پیش بینی کرد؟
آمار تلفات این زمین لرزه هنوز مشخص نشده است، اما برآوردهای اولیه حاکی از کشته شدن صدها نفر و زخمی شدن هزاران نفر است، علاوه بر آن فروریختن تعداد زیادی ساختمان و محاصره ده ها زیر آوار یکی دیگر از این فاجعه ها بود.

مردمان ترکیه و سوریه در سحرگاه روز دوشنبه با زلزله ویرانگری به بزرگی ۷.۹ ریشتر از خواب بیدار شدند.

آمار تلفات این زمین لرزه هنوز مشخص نشده است، اما برآوردهای اولیه حاکی از کشته شدن صدها نفر و زخمی شدن هزاران نفر است، علاوه بر آن فروریختن تعداد زیادی ساختمان و محاصره ده ها زیر آوار یکی دیگر از این فاجعه ها بود.

این زمین لرزه همزمان با طوفان برف و باران بود که بر وحشت این فاجعه افزود، زیرا تیم های امدادی برای رسیدن به آسیب دیدگان به ویژه در شمال سوریه با مشکل مواجه شدند.

زلزله ترکیه و سوریه

منشاء زلزله و آسیب‌دیدگان اصلی

به گفته رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، این زمین لرزه شدیدترین زمین لرزه در ترکیه از زمان زلزله ارزینجان در سال ۱۹۳۹ است. زلزله ارزنجان جان بیش از ۳۲۰۰۰ نفر را گرفت.

کارشناسان بیم دارند که این نتیجه این بار نیز تکرار شود.

این زمین لرزه ابتدا ایالت قهرمان مرش ترکیه را لرزاند و پس از آن پس لرزه های شدیدی روی ایالت غازیانتپ و بیشتر مناطق جنوب ترکیه و چندین استان سوریه از جمله ادلب، حلب، طرطوس، لاذقیه و حماه تاثیر گذاشت.

ساکنان قبرس، لبنان، اردن، عراق و مصر نیز آن را احساس کردند.

قلعه های تاریخی و بناهای باستانی ترکیه و سوریه در اثر زلزله ویرانگر آسیب دیدند. به گزارش رویترز، از جمله آنها می توان به قلعه تاریخی غازیانتپ اشاره کرد که بخش هایی از آن تخریب شد.

خانه‌های قدیمی در شهرهای بیروت و طرابلس نیز دچار ترک‌های زیادی شدند و مردم را مجبور به پناه گرفتن در خیابان‌ها کرد.

و هرکسی که پس لرزه های آن زمین لرزه را احساس نکرده است، حتماً عکس های آن را از طریق شبکه های اجتماعی دیده است، که مملو از کلیپ های ویدیویی بود که درد و شوک آسیب دیدگان را منتقل می کرد.

بسیاری در حالی  منتظر اخباری از خانواده هایشان بودند که ساعت ها زیر آوار گیر کرده بودند و تعدادی از آنها جان سالم به در بردند و برخی جان خود را از دست دادند.

در شهر مالاتیا ترکیه، ازگول کوناکچی بیش از دیگران خوش شانس بود. او و خانواده اش از ساختمان ۵ طبقه فرار کردند. او در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی ترکی می‌گوید که ساختمانی که در آن زندگی می‌کند آسیب دیده است، اما پنج ساختمان اطراف آن کاملاً ویران شده‌اند و تنها یک توده بتن باقی مانده است.

اوزگول کنار خواهرش روی مبل دراز کشیده بود که زلزله آنها را غافلگیر کرد و گفت: “ما به هم نگاه کردیم تا ببینیم کسی مبل را تکان می دهد یا خیر، سپس من به لوستری که در شرف افتادن بود نگاه کردم و سپس به سمت هم دویدیم.

اوزگول اگرچه زلزله ۶.۸ ریشتری سال ۲۰۲۰ را تجربه کرد، اما شوک خود را از شدت و شدت لرزش اخیر پنهان نکرد و تاکید کرد که “اثرات آن بسیار زیاد است و ممکن است مهار آن دشوار باشد.”

او ادامه می دهد: “ما صدای شکاف در ساختمان ها را شنیده ایم، تقریباً همه آنها آسیب دیده اند. تلاش های جستجو و نجات ادامه دارد.” او ادامه می دهد: “اکنون هوا بسیار سرد است و برف می بارد. همه در خیابان ها هستند، مردم گیج شده اند که چه کاری انجام دهند. تا کنون هیچ چادری در اینجا وجود ندارد و ما منتظر آن هستیم.”

در مورد هادی العبدالله، فعال سوری، وی اثرات زلزله را به «قیامت» تشبیه کرد. وی در توئیتر خود نوشت: «زلزله باعث فروریختن خانه های بزرگ در مناطق ادلب و حومه آن شد، هر دقیقه که می گذرد فاجعه جدیدی رخ می دهد و تعداد زیادی قربانی برای ما ظاهر می شود.

وضعیت شمال سوریه

توئیترها و فعالان از خستگی شدید ناشی از زلزله بر ساکنان شمال سوریه که در حال حاضر از زیرساخت های ضعیف و نبود امکانات بهداشتی لازم رنج می برند، بیم دارند.

اکثر ساکنان این مناطق به جریان مواد غذایی، دارو و سایر کمک های ضروری از طریق مرز ترکیه وابسته هستند.

بنابراین، برخی از آنها نسبت به موج جدیدی از آوارگی هشدار می دهند که ممکن است اوضاع را تشدید کند و پرونده های سیاسی را با پرونده های بشردوستانه مخلوط کند.

توئیت‌ها و تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی حاکی از درد و رنج ساکنان شهرهای مرزی در حومه استان ادلب است.

همانطور که فعالان می گویند، زلزله ساختمان های ساده ای را که در اردوگاه های آوارگانی که میزبان سوری هایی بودند که سال ها از جنگ فرار کرده بودند، ویران کرد.

فعالان سوری همچنین تصاویر و کلیپ های زیادی را منتشر کردند که میزان تخریب گسترده در نتیجه ریزش ده ها ساختمان در شهرها و شهرستان های استان های حلب و لاذقیه را نشان می دهد.

شاید برجسته‌ترین و گسترده‌ترین این کلیپ‌ها، فیلم مستند لحظه فروریختن ساختمانی چند طبقه در محله کلاسه حلب در میان  فریاد عابران باشد.

همچنین، حساب مرکز ماهواره‌ای سازمان ملل متحد یک نقشه زنده با کد رنگی منتشر کرد تا میزان خسارات وارده به مناطق شمال سوریه را نشان دهد.

رنگ قرمز نشان دهنده حداکثر درجه است، در حالی که رنگ زرد نماد درجه متوسط ​​و رنگ سبز نماد مناطق نسبتا امن است.

زلزله سوریه

آیا واقعاً می توان زلزله را پیش بینی کرد؟

مانند هر رویداد بزرگ زمین شناسی، کارشناسان و شهروندان عادی به جستجوی علل زلزله و یافتن مکانیسم هایی برای اجتناب از آن در آینده شتافتند.

در اینجا، یک توییت جنجالی از سوی مردی منتشر شد که خود را به عنوان یک متخصص و محقق هلندی زلزله معرفی می کند.

در ۳ فوریه، فرانک هوگربتس در توییتی نوشت: «دیر یا زود، زمین لرزه ای به بزرگی ۷.۵ ریشتر جنوب مرکزی ترکیه، اردن، سوریه و لبنان را میلرزاند.
پس از زلزله، فرانک با انتشار توییتی ابراز تاسف و همبستگی خود را با آسیب دیدگان اعلام کرد.

وی بعداً دلایل پیش‌بینی‌های خود را بر اساس «هندسه حساس سیاره‌ای» توضیح داد و گفت: «مثل سال‌های ۱۱۵ و ۵۲۶، معمولاً قبل از این زمین‌لرزه‌ها هندسه دقیق سیاره‌ها وجود دارد و این چیزی است که من در ۱۴ و ۱۵ بهمن مشاهده کردم. ”

توییت‌های فرانک توجه بی‌سابقه‌ای را به خود جلب کرد و صدها بار در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد.

با وجود پیش‌بینی‌های صحیح او، اکثر متخصصان تاکید می‌کنند که مکانیسمی برای تعیین زمان و تاریخ زلزله وجود ندارد.

حتی با تجهیزات پیشرفته ای که علم به آن دست یافته است، امکان پیش بینی زلزله موضوعی بسیار پیچیده است، برخلاف آتشفشان هایی که می توان مدتی قبل فوران آنها را پیش بینی کرد.

و حسگرهای لرزه ای فقط در هنگام وقوع زلزله به صورت زیگزاگ حرکت می کنند. تا کنون، دانشمندان هیچ سیگنالی که به نظر می رسد به طور مداوم قبل از زمین لرزه های بزرگ رخ دهد، پیدا نکرده اند.

از یک طرف، ما می‌توانیم احتمالاتی را محاسبه کنیم که زمین‌لرزه‌های بزرگ در طول سال‌ها یا دهه‌ها به مناطق جغرافیایی بزرگی برخورد کنند که این پیش‌بینی می‌گویند. از سوی دیگر، سیستم‌های هشدار زودهنگام می‌توانند اخبار اولین لرزش‌ها را به افراد در فواصل دور منتقل کنند و به آن‌ها چند ثانیه فرصت دهند تا خود را آماده کنند. اما هدف نهایی از تعیین دقیق زمان، مکان و بزرگی یک زلزله آینده بسیار دشوار است.

در مورد آنچه که برخی از افراد در مورد قریب الوقوع بودن زلزله هرازگاهی بحث می کنند، بر اساس مقایسه های تاریخی احتمال وقوع مجدد زلزله در یک منطقه جغرافیایی خاص فرض شده است، اما این به معنای اجتناب ناپذیر بودن وقوع آن نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دکوراسیون

به راز موفقیت خوش آمدید

در این سایت به تمام آن چیزی که باید بدانید شما را آشنا خواهیم کرد.