کد خبر : 474
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۶

سفر به فرهنگ پنج هزار ساله ایران

سفر به فرهنگ پنج هزار ساله ایران

سفر به فرهنگ پنج هزار ساله ایران
ایران سرزمینی وسیع و باستانی است که تاریخ چندین هزار ساله آن در مرزهایش حفظ شده است. به کشوری که می تواند دوستانه ترین کشور روی زمین باشد خوش آمدید. ایران ترکیبی از معماری باشکوه با استقبالی صمیمانه است. گنجی برای برخی از زیباترین معماری های روی کره زمین.

ایران و فرهنگ آن

سفر به ایران، سرزمین چهار فصل با تاریخ غنی و رنگارنگ، آثار بی شمار، مهمان نوازی ایرانی و غذاهای لذیذ. ایران یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان است و از همان ابتدا جزو متفکرترین و پیچیده‌ترین تمدن‌های جهان بوده است. جنبه هایی از تمدن ایرانی وجود دارد که به نوعی تقریباً همه انسان های روی کره زمین را تحت تأثیر قرار داده است. اما داستان چگونگی وقوع آن، و اهمیت کامل آن تأثیرات، اغلب ناشناخته و یا فراموش شده است.

صنایع دستی

تولیدات هنری از جمله صنایع دستی، نمایندگان فرهنگی بسیار قدرتمندی هستند، به ویژه برای کشورهایی با تمدن های باستانی. ایران دارای ثروت عظیمی از شاهکارهای سنتی است که از عرصه های قدیمی، میانه و مدرن به جای مانده است. موقعیت جغرافیایی ایران، پل ارتباطی غرب به شرق، در کنار سابقه طولانی تجارت این کشور با کشورهای دیگر مانند چین و هند، به تنوع عظیم هنرها و صنایع دستی به نمایش درآمده در موزه های کشور کمک کرده است.

یکی از شهر های بسیار زیبای ایران، شهر فرهنگی و تاریخی شیراز است که در ادامه به آن پرداختیم.

شهر شیراز

شهر شعرا، شیراز محل قبور حافظ و سعدی است. همچنین خانه باغ‌های باشکوه، معماری با پیچیدگی‌های باستانی است. مقصد اصلی گردشگی و مهد تمدن ایران، تخت جمشید میباشد. شهر زیبا شیراز حدود ۹۱۹ کیلومتری تهران و مرکز استان فارس میباشد. شیراز دارای آب و هوای معتدل با فصول منظم است. از گذشته شیراز دارای اهمیت زیادی در تاریخ داشته. نام شیراز را میتوان در کتیبه ها تخت جمشید پیدا کنید. آرامگاه شاعران سرشناسی مانند حافظ، سعدی و خواجو در شهر شیراز میباشد. شیراز پایتخت پیشین ایران در زمان سلسله زندیه و زادگاه شعرای بزرگی بوده. شهر باستانی شیراز شهر عشق و ادب است و خاستگاه نخستین باغ های ایرانی، نمونه بی ظرید مهمان نوازی و خونگرمی مردمانش زبان زد همگان است. جاذبه های تاریخی و باستانی فراوان و شهر های قدیمی، امپراتوری قدرتمند ایران را به نمایش می گذارد. تخت جمشید و پاسارگاد از تاریخی ترین و باستانی ترین مکان های تاریخ ایران است. معماری شگفت انگیز جاذبه های شیراز هر بیننده ای را مجذوب خود میکند. سبک معماری شیراز تلفیقی از مدرن و سنتی است که نه تنها توجه گردشگران را به خود جذب کرده بلکه معماران زیادی را شگفت زده کرده است.

باغ ارم شیراز

یکی از زیبا ترین و خوش آب و هوا ترین باغ های ایرانی است. این باغ بی نظیر در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

حافظیه

مقبره بی نظیر غزل سرای قرن هشتم ایران، حافظ شیرازی یکی از محبوب ترین جاذبه های گردشگری در میان مشاهیر ایران است. این بنا که قدمت آن به دوره مظفری می رسد، به سفارش رضا پهلوی و علی اصغر حکمت با طرح آندره گدار معمار معروف فرانسوی ساخته شده است. در حافظیه چهار ستون سنگی مربوط به دوره زندیه است. این بنا از دو حیاط شمالی و جنوبی تشکیل شده است. باغ زیبا و نارنجستان بسیار باشکوهی در حافظیه وجود دارد.

بازار وکیل

بازار وکیل شیراز بخش اصلی بازار های شیراز است که در قرن یازدهم توسط کریم خان به عنوان، بخشی از طرحی برای تبدیل شیراز به یک مرکز تجاری برجسته ساخته شده است. این ساختمان زیبا از نظر معماری بسیار شگفت انگیز است. مرکز تجاری برای بازرگانی است که ادویه جات، قالیچه، قطعات مسی دست ساز، عتیقه جات و شیرینی های ایرانی را می فروشند. بازار وکیل فضایی پر جنب و جوش دارد. بازار وکیل فقط جهت جذب توریست نمیباشد، بلکه مردم محلی این منطقه خرید های خود را در آنجا انجام می دهند. سقف آجری طاقدار و زیبای بازار وکیل که زیباترین بازاری ایران است، با خنک نگهداشتن آن در تابستان و گرم نگهداشتن آن در زمستان، دمای ساختمان را تنظیم میکند. این مکان را به مکانی عالی برای فرار از گرما که گاهی اوقات ممکن است بسیار اذیت کننده باشد تبدیل میکند. اولین عاملی که در بازار وکیل جلب توجه میکند، وسعت زیاد آن است. حدود ۲۱۸۴۰ متر مربع میباشد. تالار های آن پر از بوی ادویه است که در سر تا سر بازار می پیچد. جاذبه های بازار وکیل تنها به خرید محدود نمی شود حمام خانه ها و رستوران های متعددی جهت استراحت و صرف غذا وجود دارد. حتی اگز قصد خرید ندارید حتما از این بازارا دیدن کنید. در نهایت اگ دوست دارید خاطرات شیرین خود را از شیراز ببرید میتوانید سوغاتی های خود را در این بازار پیدا کنید. چراکه بازاری کامل میباشد.

تخیت جمشید (پرسپولیس)

تخت جمشید پایتخت امپراتوری بزرگ و با عظمت هخامنشیان است که بر فراز کوه صخره‌ای در دشت مرودشت، خرابه‌های کاخ تخت جمشید برجسته است. ساخت این کاخ ها در زمان داریوش اول آغاز شد و در مدت کمتر از ۱۵۰ سال به پایان نرسید. تخت جمشید در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. تخت جمشید نام یونانی شهر باستانی پارسا است که در هفتاد مایلی شمال شرقی شیراز در ایران کنونی قرار دارد. نام پارسا به معنای «شهر ایرانیان» بود و ساخت و ساز در این مکان در سال ۵۱۸ قبل از میلاد و تحت حکومت داریوش بزرگ آغاز شد. داریوش پارسا را ​​به جای پاسارگاد، پایتخت قدیمی و محل دفن کوروش کبیر، پایتخت جدید امپراتوری ایران قرار داد. اما به دلیل دورافتادگی آن در کوهستان، سفر به پارسا در فصول پرباران زمستان ایرانی که مسیرها به گل تبدیل می‌شد، تقریباً غیرممکن بود و به همین دلیل شهر عمدتاً در فصول گرم‌تر بهار و تابستان مورد استفاده قرار می‌گرفت. اداره امپراتوری هخامنشیان از شوش تحت نظارت بود. از باشکوه ترین معماری ها ومکانهای تاریخ باستانی ایران میتواند تخت جمشید را نام برد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دکوراسیون

به راز موفقیت خوش آمدید

در این سایت به تمام آن چیزی که باید بدانید شما را آشنا خواهیم کرد.