کد خبر : 530
تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۶:۱۰

سمت تاریک صنعت جهانی مد و فشن

سمت تاریک صنعت جهانی مد و فشن

صنعت مد با مدل های زیبا، لباس های زیبا و جدیدترین خلاقیت های طراحان مد در جهان، روشن و پر از سرگرمی است. با این حال، یک جنبه تاریک در این صنعت وجود دارد. ممکن است تعجب کنید وقتی نام صنعت مد با عباراتی مانند کنترل اجباری، آلودگی محیطی، خشونت فیزیکی و اخلاقی، استثمار جنسی،

صنعت مد با مدل های زیبا، لباس های زیبا و جدیدترین خلاقیت های طراحان مد در جهان، روشن و پر از سرگرمی است. با این حال، یک جنبه تاریک در این صنعت وجود دارد.

ممکن است تعجب کنید وقتی نام صنعت مد با عباراتی مانند کنترل اجباری، آلودگی محیطی، خشونت فیزیکی و اخلاقی، استثمار جنسی، قاچاق انسان و بسیاری از گناهان پنهان در پشت لباس‌های سکسی، پیراهن‌های فانتزی و هزاران آرایش همراه باشد، تعجب کنید.

دومین آلوده کننده بزرگ محیط زیست در جهان

صنعت مد یکی از آلوده‌کننده‌ترین صنایع جهان به لحاظ زیست‌محیطی است، زیرا بیش از مجموع بخش‌های کشتیرانی، هوانوردی و صنعت هوا آلودگی ایجاد می‌کند، همچنین مسئول ۲۰ درصد فاضلاب و ۱۰ درصد از مواد سمی جهان است. انتشار کربن توسط بسیاری از دانشمندان طبقه بندی شده است و کارشناسان آن را دومین آلاینده بزرگ زیست محیطی پس از صنعت نفت بر اساس آنچه توسط پلت فرم ” Slidebean ” گزارش شده، می دانند .

برای تهیه یک شلوار جین به یک کیلوگرم پنبه نیاز است که به نوبه خود به حدود ۷۵۰۰ تا ۱۰۰۰۰ لیتر آب نیاز دارد که معادل ۱۰ سال آب آشامیدنی برای یک نفر است.

در مورد ساخت یک پیراهن نخی، ۲۷۰۰ لیتر آب نیاز دارد که معادل ۳ سال آب آشامیدنی برای یک نفر است. البته اثرات زیست محیطی به جز مصرف بیش از حد آب فقط آب، منجر به انتشار کربن، آلودگی و تخریب خاک نیز مربوط می شود، ناگفته نماند که صنعت مد شامل دست های پشت پرده زیادی است و در اینجا ما در مورد ۱ نفر از هر ۶ نفر صحبت می کنیم. در سطح جهانی که در صنعت مد کار می کنیم، وقتی می گوییم صنعت مد، برندهای لوکس مدنظرمان است، که بسیار استثمارگر هستند و اصلا اغراق نمی کنیم.

وقتی به مد فکر می کنیم، باید فراتر از تولید لباس فکر کنیم، این یک چرخه زندگی کامل است، باید به موارد زیر فکر کنیم: حمل و نقل، مصرف، استفاده و دفع نهایی زباله و همه اینها اثرات شدید و حتی مخربی دارد. روی محیط زیست دارد.

برده داری مدرن و دام سریع مد

بر اساس گزارشی که چند روز پیش توسط پلتفرم «زن قابل توجه» (The Remarkable Woman) منتشر شد، ممکن است برخی معتقد باشند که برده داری مدت ها پیش پایان یافته است، اما این فقط یک توهم است، زیرا وجود دارد و ما یا می دانیم یا آن را نمی دانیم . بیش از ۴۰ میلیون نفر در سراسر جهان از برده داری رنج می برند و بیشتر آنها زنان و کودکانی هستند که در صنعت مد یا کارخانه های “فست مد” در آسیا کار می کنند.

حقایق ترسناک در پشت صنعت مد

 

حقایق ترسناک در پشت صنعت مد

این گزارش نتایج ترسناکی را نشان داد، از جمله:

از هر ۱۰ کارگری که در بنگلادش مصاحبه شده است ۹ نفر نمی توانند غذای کافی برای خود و خانواده خود تهیه کنند و برای تامین حداقل مایحتاج زندگی به شدت در بدهی هستند.
۷۲ درصد از کارگرانی که در کارخانه‌های بنگلادش که برندهای اصلی را در استرالیا عرضه می‌کنند و ۵۳ درصد در ویتنام مصاحبه شده‌اند، وقتی بیمار یا مجروح می‌شوند، نمی‌توانند هزینه درمان پزشکی را بپردازند و تحت پوشش هیچ نوع بیمه درمانی نیستند.
۷۶ درصد از کارگرانی که در کارخانه‌های بنگلادش و ۴۰ درصد در ویتنام مصاحبه شده‌اند، آب آشامیدنی در خانه‌های خود ندارند.

همچنین در بنگلادش، از هر ۳ کارگر مورد مصاحبه، ۱ نفر از فرزندان خود جدا می شوند و نزدیک به ۸۰ درصد از این موارد به فقدان درآمد کافی نسبت داده می شود.
و در آگوست گذشته، برند معروف مد شین توسط خبرگزاری رویترز متهم شد که شرایط کاری در طول زنجیره تامین خود را که طبق قوانین بریتانیا اعلام می‌کند، فاش نکرده است. این شرکت تا چندی پیش به اشتباه در سایت خود اعلام می کرد که شرایط کارخانه هایی که استفاده می کرد مورد تایید نهادهای بین المللی استاندارد کار است که به هیچ وجه صحت ندارد.

تجاوز جنسی، بهره کشی جنسی و قاچاق انسان در صنعت مد و فشن

تجاوز جنسی، بهره کشی جنسی و قاچاق انسان

در مستندی که اخیرا توسط روزنامه بریتانیایی The Guardian و Wonderhood Studios بر اساس تحقیقات تحقیقی توسط لوسی آزبورن، روزنامه‌نگار بریتانیایی تهیه شده است، با عنوان Scouting for Girls: The Dark Secrets of the Fashion Industry. Fashion’s Darkest Secret Review منتشر شده است. تجاوز و تجاوزات جنسی افسارگسیخته به دختران جوانی که در سنین ۱۳، ۱۴ و ۱۵ سالگی در این زمینه فعالیت می کنند توسط کسانی که قرار است مسئولیت امنیت و حفاظت از آنها را بر عهده بگیرند.

تمرکز فیلم به طور خاص روی ۴ نفر است: جان کازابلانکا، جرالد ماری، ژان لوک برونل و کلود حداد که اساساً در دهه ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بر صنعت مد تسلط داشتند، پر زرق و برق ترین دوران در تاریخ این صنعت که به اوج خود رسید. در آن زمان، با مدل های بسیار زیبا، وعده موفقیت، پول، شهرت و سفر برای بسیاری از زنان جوان در سراسر جهان وسوسه انگیز بود، اما واقعیت چیز دیگری پشت این زرق و برق و درخشش مست کننده بود.

تمرکز فیلم بر روی «پیشاهی‌ها» و عواملی است که به دنبال زیبایی‌های برازنده می‌گردند و این دختران هستند که قربانی شکارچیان پر زرق و برق می‌شوند و وقتی داستان‌های وحشتناک خود را در فیلم تعریف می‌کنند، بیننده مانند مدل‌های سابق کری اوتیس، شاونا لی مبهوت می‌شود. و جیل شاهد داد» و دیگران به خاطر تجربیات تلخی که از دست این گرگ ها داشتند ابراز تاسف می کنند.

زنان اساساً داستان‌های مشابهی را تعریف می‌کنند، دختران جوانی که اغوا می‌شوند تا به عنوان مدل کار کنند، آنها احساس انزوا و تنهایی می‌کنند و دور از والدین خود در کشورهای غریبه خارجی هستند، آنها عمدتاً به آژانس‌ها برای سرپناه و پول وابسته هستند و وقتی رئیس‌شان آن ها را استخدام می کند بسیار سپاسگزار می‌شوند. از آنها مراقبت می کنند و آنچه را که نیاز دارند فراهم می کند، سپس شروع می شود: یک گفتگوی خوب، شانه ای برای گریه کردن، کمی حمایت و احساس تفاهم و مشارکت، سپس وقتی این رئیس به دختر پیشنهاد می کند موضوع با مهربانی و درایت پیش می رود. در آپارتمان بمانید و به بهانه اینکه شب است در آن بخوابید، سپس ناگهان مورد آزار و اذیت و تجاوز قرار می گیرد.

کلمه “ویران” و احساس تلخ تحقیر بارها بر لبان دختران تکرار می شود. مردان مورد تجاوز قرار می گیرند و سپس می خوابند، در حالی که دختران جوان تا صبح بی صدا گریه می کنند و وحشت زده می شوند.

مدل سابق جیل داد بیان می کند که رسم معمول آژانس ها بود که مدل هایی از مدل ها را به مردانی که مبالغ گزافی برای تهیه آنها می پرداختند ارائه می کردند، زیرا این افراد ثروتمند پس از دیدن عکس های آنها در کاتالوگ های خصوصی، دختران را انتخاب می کنند و اصطلاحی وجود دارد که به وضوح بیانگر این است که «قاچاق» صورت گرفته است.

 

در واقع، این در دنیایی اتفاق می‌افتد که متجاوزان به ندرت مورد بازخواست قرار می‌گیرند و محکومیت‌ها برای جرم تجاوز جنسی در سراسر جهان بسیار کم است.

در آن زمان، جیل و دیگران مانند او معتقد بودند که این اتفاقات وحشتناک فقط برای آنها رخ داده است و آنها مقصر هستند. این احساس گناه است که همیشه قربانی را کنترل می کند و به مجرم واقعی فرصت فرار از مجازات را می دهد و در واقع افراد بسیار کمی سعی در کمک به آنها یا حتی محافظت از آنها در برابر هیولاهای انسانی اطراف خود داشتند.

تحقیقات با این مستند دلخراش کمک کرده است تا قربانیان پراکنده در سراسر جهان گرد هم بیایند، و آنها اکنون در حال جمع آوری انبوه قربانیان هستند، به تحقیقات جنایی گسترده ای در فرانسه کمک می کنند و امیدوارند حداقل تعدادی را به دست عدالت بسپارند.

تغییر دادن چیزها یا حداقل تغییر با سرعت کم سخت است، اما این فیلم این صنعت درخشان را آشکار کرد و بسیاری از اسرار و عیوب آن را فاش کرد.. و چه دنیای وحشتناک و وحشتناکی است.

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دکوراسیون

به راز موفقیت خوش آمدید

در این سایت به تمام آن چیزی که باید بدانید شما را آشنا خواهیم کرد.