کد خبر : 736
تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ - ۵:۳۳

فیلتر بهتر است یا بوتاکس، مزایا و معایب

فیلتر بهتر است یا بوتاکس

فیلتر بهتر است یا بوتاکس
فیلر معمولاً به عنوان یک روش غیرجراحی برای کاهش چین و چروک صورت و بهبود حجم و شکل دهی به صورت استفاده می شود. این مواد معمولاً از اسید های چرب مانند هیدرولیک اسید و یا کلاژن ساختگی تشکیل شده و با تزریق در پوست مورد استفاده قرار می گیرند

فیلر و بوتاکس دو روش مختلف برای بهبود ظاهر پوست و کاهش علائم پیری هستند. هر یک از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند و به نیاز و مورد مشکل پوستی شما بستگی دارد که کدام روش بهتر است.

فیلر (Filler) معمولاً به عنوان یک روش غیرجراحی برای کاهش چین و چروک صورت و بهبود حجم و شکل دهی به صورت استفاده می شود. این مواد معمولاً از اسید های چرب مانند هیدرولیک اسید و یا کلاژن ساختگی تشکیل شده و با تزریق در پوست مورد استفاده قرار می گیرند. با این کار، فضای خالی زیر پوست پر شده و به صورت یکپارچه و جوانتر به نظر می رسد.

از طرف دیگر، بوتاکس (Botox) یک نوع سمی است که با تزریق به عضلات، باعث کاهش فعالیت آنها و کاهش ظاهر چین و چروک می شود. بوتاکس به خصوص در کاهش چین و چروک های زبان و لب و پیشانی موثر است.

به طور کلی، برای تصمیم‌گیری بین فیلر و بوتاکس باید با پزشک خود مشورت کنید و مورد بررسی قرار دهید که کدام روش بهترین گزینه برای شماست. به طور کلی، فیلر برای حجم دهی به صورت و بهبود کلی شکل صورت بیشتر مناسب است، در حالی که بوتاکس بیشتر برای کاهش چین و چروک زودرس استفاده می شود.

بوتاکس و فیلر هر کدام چه هستند و چگونه عمل می کنند

بوتاکس و فیلر هر دو از روش‌های غیرجراحی استفاده می‌شوند تا بهبود ظاهر پوست و کاهش علائم پیری را برای افراد فراهم کنند. با این حال، روش‌های کاری این دو روش متفاوت است.

تصمیم گیری در مورد استفاده از بوتاکس یا فیلر بستگی به نیاز هر فرد و بهبود ظاهر پوست خود دارد. درواقع، این دو روش برای مشکلات پوستی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و هدفشان نیز متفاوت است.

بوتاکس به خصوص برای کاهش چین و چروک‌هایی که بر اثر تغییرات عضلانی به وجود می‌آیند مفید است. برای مثال، خطوط افقی پیشانی، خطوط اطراف چشم، خطوط بین ابروها و خطوط گوشتی پایینی صورت به کار می رود. بوتاکس همچنین ممکن است برای

کاهش تعریق بیش از حد، کاهش درد سر و گردن، بهبود کنترل میگرن و بهبود شکل بینی در مواردی نظیر پهلوی صورت نیز مورد استفاده قرار گیرد. فیلر به عنوان یک ماده پرکننده به کار می‌رود تا به شکل، جمعیت، سطح و حجم پوست کمک کند. این ماده به

خصوص برای پر کردن چین و چروک‌های ناشی از کاهش حجم پوست، افزایش حجم لب و ناحیه گونه، بهبود شکل بینی، اصلاح حجم و شکل سینه مفید است. در نهایت، هر دو روش بوتاکس و فیلر باعث بهبود ظاهر پوست می‌شوند، اما انتخاب بین این دو روش

باید با توجه به نیاز هر فرد بهبود ظاهر پوست انجام شود. مشاوره با پزشک متخصص در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین روش را برای بهبود ظاهر پوست خود انتخاب کنید.

بوتاکس چیست

بوتاکس نام یک نوع سمی است که توسط باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود. این سم با تزریق به عضلات صورت، عضلات را مسدود کرده و جلوی حرکت آن‌ها را می‌گیرد. با توقف حرکت عضلات، چین و چروک‌های پوست که بر اثر تغییرات عضلانی به وجود می‌آیند، کاهش می‌یابند. بوتاکس معمولا برای کاهش چین و چروک‌های پیشانی، اطراف چشم و لب، از جمله خطوط بین ابروها استفاده می‌شود.

فیلر چیست

فیلرها یا مواد پرکننده، موادی هستند که به صورت تزریقی در پوست قرار می‌گیرند. این مواد شامل اسیدهای چربی مصنوعی، هیدروکسی آپاتیت کلسیم، کالاژن و غیره می‌شوند. فیلرها به عنوان مواد پرکننده، حجم و حالت به پوست باز می‌دهند و می‌توانند چین‌های ناشی از پیری و کاهش حجم را کاهش دهند. فیلرها به خصوص برای پرکردن چین و چروک اطراف دهان و بین ابروها، افزایش حجم لب و ناحیه گونه، بهبود شکل بینی و اصلاح حجم و شکل سینه استفاده می‌شوند.

در کل، هر دو روش بوتاکس و فیلر برای بهبود ظاهر پوست و کاهش علائم پیری از جمله چین و چروک‌ها مورد استفاده قرار  می گیرند.

فیلر بهتر است یا بوتاکس

تصمیم گیری در مورد استفاده از بوتاکس یا فیلر بستگی به نیاز هر فرد و بهبود ظاهر پوست خود دارد. درواقع، این دو روش برای مشکلات پوستی مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و هدفشان نیز متفاوت است.

بوتاکس به خصوص برای کاهش چین و چروک‌هایی که بر اثر تغییرات عضلانی به وجود می‌آیند مفید است. برای مثال، خطوط افقی پیشانی، خطوط اطراف چشم، خطوط بین ابروها و خطوط گوشتی پایینی صورت. بوتاکس همچنین ممکن است برای کاهش تعریق بیش از حد، کاهش درد سر و گردن، بهبود کنترل میگرن و بهبود شکل بینی در مواردی نظیر پهلوی صورت نیز مورد استفاده قرار گیرد.

فیلر به عنوان یک ماده پرکننده به کار می‌رود تا به شکل، جمعیت، سطح و حجم پوست کمک کند. این ماده به خصوص برای پر کردن چین و چروک‌های ناشی از کاهش حجم پوست، افزایش حجم لب و ناحیه گونه، بهبود شکل بینی، اصلاح حجم و شکل سینه مفید است.

در نهایت، هر دو روش بوتاکس و فیلر باعث بهبود ظاهر پوست می‌شوند، اما انتخاب بین این دو روش باید با توجه به نیاز هر فرد بهبود ظاهر پوست انجام شود. مشاوره با پزشک متخصص در این زمینه می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین روش را برای بهبود ظاهر پوست خود انتخاب کنید.

مزایای-فیلر-و-بوتاکس-min.jpg

فیلر و بوتاکس، هر کدام برای کدام قسمت مناسب است

فیلر و بوتاکس هر کدام برای مشکلات پوستی مختلف به کار می‌روند و در برخی موارد می‌توانند با هم ترکیب شوند تا بهترین نتیجه را ایجاد کنند. در ادامه، برخی از قسمت‌هایی که هر کدام از این روش‌ها برای آن‌ها مناسب هستند ذکر می‌شوند:

نواحی رایج درمان توسط بوتاکس

  • خطوط افقی و عمودی پیشانی
  • خطوط اطراف چشم (چشمان گرد)
  • خطوط گوشتی پایینی صورت
  • خطوط بین ابروها
  • کاهش تعریق بیش از حد در ناحیه‌های مختلفی از جمله بینی، پیشانی و زیر بغل
  • کاهش درد سر و گردن به دلیل تنش عضلانی
  • بهبود کنترل میگرن
  • بهبود شکل بینی در مواردی مانند پهلوی صورت

نواحی رایج درمان توسط فیلر

  • چین و چروک‌های ناشی از کاهش حجم پوست
  • افزایش حجم لب و ناحیه گونه
  • بهبود شکل بینی
  • اصلاح حجم و شکل سینه
  • پر کردن شکاف‌ها و حفرات صورت
  • پر کردن شکاف‌های زیر چشم
  • اصلاح شکل و حجم گونه و فک پایین
  • پر کردن شکاف‌های دست و پا
    در نهایت، انتخاب بهترین روش برای هر فرد باید با توجه به نیازهای آن شخص و توصیه پزشک متخصص در این زمینه انجام شود.

از لحاظ ماندگاری، فیلر بهتر است یا بوتاکس

ماندگاری فیلرها و بوتاکس به شدت به نوع و محل استفاده آنها بستگی دارد.

در مورد بوتاکس، موثر بودن آن برای حدود ۳ تا ۶ ماه است که بسته به فرد و جزئیات تزریق ممکن است متفاوت باشد. پس از گذشت این مدت، بوتاکس باید مجدداً تزریق شود تا اثر آن دوباره احساس شود.

در مقابل، فیلرها به طور متوسط تا ۶ تا ۱۸ ماه در بدن باقی می‌مانند، و بسته به نوع فیلر و منطقه مورد استفاده، می‌توانند بیشتر یا کمتر از این مدت ماندگار باشند.

در کل، برای داشتن ماندگاری بیشتر و نیاز کمتر به تزریق مجدد، فیلر ممکن است یک گزینه بهتر باشد. با این حال، هر دو روش می‌توانند برای بهبود ظاهر پوست موثر باشند و انتخاب بهترین روش بستگی به نیازهای شخصی و توصیه پزشک دارد.

بوتاکس از لحاظ ماندگاری

ماندگاری بوتاکس حدود ۳ تا ۶ ماه است. بعد از این مدت، اثر بوتاکس به آرامی کاهش می‌یابد و باید مجدداً تزریق شود تا اثر دوباره حاصل شود. البته این ماندگاری بستگی به عوامل مختلفی دارد که به آنها تزریق شده است، از جمله میزان تزریق بوتاکس، نوع بوتاکس و شرایط فردی هر فرد می‌باشد. در مواردی که بوتاکس بیشتر از حد مجاز تزریق شود، ممکن است بیش از ۶ ماه اثر داشته باشد، اما این ممکن است باعث بروز عوارض جانبی شود. در کل، بوتاکس به عنوان یک روش زیبایی موقت است و برای داشتن ماندگاری بیشتر، باید دوره‌های تزریق مجدد را رعایت کرد.

فیلر از لحاظ ماندگاری

ماندگاری فیلرها به شدت به نوع و محل استفاده آنها بستگی دارد. برخی از فیلرها ممکن است تا ۶ تا ۱۲ ماه در بدن باقی بمانند، در حالی که برخی دیگر می‌توانند تا ۱۸ تا ۲۴ ماه ماندگاری داشته باشند. همچنین، ماندگاری فیلرها بستگی به نوع فیلر، حجم تزریق شده و روش تزریق آن دارد. در برخی موارد، تزریق مجدد فیلر به صورت دوره‌ای برای حفظ اثر آن الزامی است.

به عنوان مثال، فیلرهای هیالورونیک اسید که بیشترین استفاده را در زمینه جوانسازی صورت دارند، بین ۶ تا ۱۸ ماه ماندگاری دارند. فیلرهای آمینو اسیدی، که برای کمک به جوانسازی و بهبود کیفیت پوست مورد استفاده قرار می‌گیرند، معمولاً تا ۱۲ ماه ماندگاری دارند. فیلرهای غیر جذب‌پذیر، مانند فیلر پلی‌لاکتیک، ممکن است تا ۲ سال یا بیشتر هم ماندگار باشند.

با این حال، ماندگاری فیلرها به شدت به شرایط هر فرد و تزریقات دقیق آنها بستگی دارد. لذا برای داشتن ماندگاری بیشتر، توصیه می‌شود که برای تزریق فیلر به پزشک متخصص مراجعه کرده و روش درست تزریق را رعایت کنید.

تفاوت فیلر (ژل) و بوتاکس از لحاظ اثر گذاری

تفاوت اصلی بین فیلر (ژل) و بوتاکس از لحاظ اثر گذاری، این است که فیلرها برای پر کردن حجم و حفظ یک شکل مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حالی که بوتاکس برای مسدود کردن عضلات و جلوگیری از رفتارهای غیر ضروری عضلات، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بوتاکس یک نوع سم است که از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم تولید می‌شود. این ماده به سلول‌های عضلانی متصل می‌شود و با جلوگیری از انتقال سیگنال‌های عصبی به عضلات، باعث مسدود شدن و ضعیف شدن عضلات می‌شود. برای این دلیل، بوتاکس بیشتر برای درمان چین و چروک‌های ناشی از حرکات عضلانی مانند چین خنده، چین ترسیدن و چین جای خالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بوتاکس می‌تواند برای درمان عرق بیش از حد، سردردهای میگرنیک و برخی بیماری‌های عضلانی مانند فلج صورتی نیز استفاده شود.

از سوی دیگر، فیلرها برای افزایش حجم و حفظ یک شکل استفاده می‌شوند. فیلرها ممکن است شامل مواد مختلفی باشند از جمله هیالورونیک اسید، کلاژن، کراتین، آهن، کلسیم هیدروکسی آپاتیت و غیره. هر نوع فیلر از روش و ترکیب مختلفی برای پر شدن و شکل دادن به نواحی مختلف صورت استفاده می‌کند. برای مثال، فیلرهای هیالورونیک اسید بیشتر برای پر کردن چین‌های عمیق صورت مانند چین پوست زیر چشم کاربرد دارد.

میزان اثر گذاری بوتاکس

میزان اثر گذاری بوتاکس بستگی به نوع درمان و منطقه درمانی دارد. در کل، اثر گذاری بوتاکس برای جلوگیری از حرکات غیر ضروری عضلانی و کاهش ظاهر چین و چروک‌های ناشی از این حرکات بسیار قابل توجه است. این ماده با جلوگیری از انتقال سیگنال‌های عصبی به عضلات، باعث مسدود شدن و ضعیف شدن عضلات می‌شود و برای مدتی حدود ۳ تا ۶ ماه قابل مشاهده است.

در درمان چین و چروک خنده و ترسیدن، بوتاکس به طور خاص بسیار مؤثر است. این درمان معمولاً در دوره‌هایی که میزان فعالیت عضلانی بیشتر است، مانند تابستان، کمتر مؤثر است. از طرفی، بوتاکس در درمان عرق بیش از حد، سردردهای میگرنیک و برخی بیماری‌های عضلانی مانند فلج صورتی نیز به خوبی عمل می کند.

در کل، اثر گذاری بوتاکس در حدود چند هفته پس از درمان قابل مشاهده است و به مرور زمان به تدریج کاهش می‌یابد، به همین دلیل برای حفظ نتیجه باید بعد از گذشت چند ماه دوره درمان تکرار شود.

میزان اثر گذاری فیلر

میزان اثرگذاری فیلر بستگی به نوع ماده‌ای که استفاده می‌شود و منطقه درمانی دارد. فیلرها در برخی موارد برای تحقیقات پزشکی و درمانی استفاده می‌شوند از جمله:

  • پر کردن خطوط و چین و چروک‌ها
  • پر کردن حجم صورت
  • افزایش حجم لب‌ها
  • بهبود ظاهر جای جوش یا نقص برجستگی‌های صورت
  • تصحیح مشکلات نسبی چهره

از آنجا که فیلرها در انواع مختلف و با انواع مختلفی از مواد ترکیب می‌شوند، مدت زمان ماندگاری آنها نیز متفاوت است. برای مثال، فیلرهای هیالورونیک اسید، که یکی از نوع معمول فیلرها است، معمولاً بین ۶ تا ۱۸ ماه قابل مشاهده هستند. اما در صورت استفاده از فیلرهای بر پایه کلاژن، می‌توان تا ۵ سال از آنها بهره‌مند بود. با این حال، برخی عوامل مانند نوع پوست و سبک زندگی فرد، می‌توانند ماندگاری فیلرها را تحت تأثیر قرار دهند.

بوتاکس یا فیلر؟ عوارض جانبی کدام کمتر است

عوارض جانبی بوتاکس

استفاده از بوتاکس یا فیلر به دلیل داشتن تأثیر موثر در زیبایی صورت و جلوگیری از علائم پیری، بسیار رایج شده است. با این حال، هر دو روش ممکن است عوارض جانبی داشته باشند که برای کاهش ریسک آنها، بهتر است تحت نظر پزشک متخصص تجمیعی (جراح پلاستیک، پوست و مو و …) انجام شوند.

برخی از عوارض جانبی شایع بوتاکس عبارتند از:

  • سردرد
  • درد و تورم در منطقه تزریق
  • سرگیجه
  • خشکی چشم
  • ضعف عضلانی موقت در منطقه تزریق
  • افزایش تعریق در مناطق دیگر بدن به غیر از ناحیه تزریق

بعضی از عوارض جانبی فیلرها عبارتند از:

  • التهاب و قرمزی در محل تزریق
  • تورم و درد در منطقه تزریق
  • تشکیل خونریزی و آسیب در عروق خونی و پوستی در ناحیه تزریق
  • تشکیل تومورهای بی‌خطر در محل تزریق
  • تغییر رنگ پوست در محل تزریق
  • ضعف عضلانی موقت در منطقه تزریق
    به طور کلی، با توجه به اینکه هر دو روش ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، برای انتخاب بهترین روش، باید با پزشک خود مشورت کرده و در مورد شرایط فردی خود صحبت کرد.

استفاده از بوتاکس و فیلر برای چه کسانی ممنوعیت دارد

موارد منع استفاده از بوتاکس

استفاده از بوتاکس برای بعضی افراد ممنوع است. این شامل موارد زیر است:

۱- افرادی که حساسیت شدیدی نسبت به بوتاکس دارند.
۲- افرادی که عضلات ضعیفی دارند، مانند بیمارانی که از بیماری عضله‌ای رنج می‌برند.
۳- از آنجا که اثرات بوتاکس بر روی بارداری و شیردهی به طور کامل مشخص نشده است، بهتر است از استفاده از آن در این دوره‌ها خودداری کنید.
۴- افرادی که در حال مصرف داروهای خاصی هستند. بهتر است قبل از مصرف بوتاکس با پزشک خود مشورت کنید.
۵- افرادی که در گذشته به علت عفونت و یا هر گونه عارضه‌ای در ناحیه‌ای که قرار است بوتاکس تزریق شود دچار مشکل شده‌اند.
۶- افرادی که به دنبال تزریق بوتاکس در مناطقی هستند که عضلات بسیار حساسی دارند، مانند زیر چشم، بهتر است از استفاده از بوتاکس خودداری کنند.

موارد منع استفاده از فیلر

استفاده از فیلر برای بعضی افراد ممنوع است. این شامل موارد زیر است:

۱- افرادی که حساسیت شدیدی نسبت به فیلر دارند.
۲- افرادی که به طور مداوم داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک‌های سولفونامیدی و وارفارین استفاده می‌کنند.
۳- از آنجا که اثرات فیلر بر روی بارداری و شیردهی به طور کامل مشخص نشده است، بهتر است از استفاده از آن در این دوره‌ها خودداری کنید.
۴- افرادی که قبلا به علت عفونت و یا هر گونه عارضه‌ای در ناحیه‌ای که قرار است فیلر تزریق شود دچار مشکل شده‌اند.
۵- افرادی که به دنبال تزریق فیلر در مناطقی هستند که احتمال رگ‌زدگی بالاست، مانند زیر چشم، بهتر است از استفاده از فیلر خودداری کنند.
۶- افرادی که عوارض جانبی قبلی به دنبال تزریق فیلر داشته‌اند.

عوارض-فیلر-و-بوتاکس-min.jpg

ترکیب بوتاکس و فیلر‌های تزریقی به طور همزمان ممکن است

بله، ترکیب بوتاکس و فیلرهای تزریقی به طور همزمان ممکن است و در بسیاری از موارد ترکیب این دو روش بهبود بیشتری به دست می‌دهد. با استفاده از بوتاکس می‌توانید خطوط ریز و چین و چروک‌های بسیار ریز را کاهش دهید، در حالی که با استفاده از فیلرها می‌توانید حجم، شکل و شکل چهره را بهبود بخشید.

استفاده از هر یک از این دو روش به صورت جداگانه یا به صورت ترکیبی، بسته به نیاز و مشکلات هر بیمار متفاوت است و برای به دست آوردن بهترین نتایج، بهتر است با پزشک خود در مورد گزینه‌های درمانی مناسب برای شما مشورت کنید.

بوتاکس یا فیلر؟ کدام یک مناسب رفع خط اخم است

هر دو بوتاکس و فیلر می‌توانند در کاهش خط اخم مؤثر باشند، اما با توجه به نوع خط اخم شما و شدت آن، پزشک شما بین دو روش انتخاب خواهد کرد.

اگر خط اخم شما ناشی از فعالیت ماهیچه‌های صورت است، بوتاکس به عنوان یک گزینه خوب برای درمان آن به شمار می‌آید. بوتاکس با مسدود کردن سیگنال‌های عصبی به ماهیچه‌هایی که خط ایجاد می‌کنند، کمک می‌کند تا خطوط ریز و چین‌های ایجاد شده به دلیل این فعالیت ماهیچه‌ای کاهش یابند.

اما اگر خط اخم شما به دلیل از دست رفتن حجم و ترکیدن بافت های پوستی و ساختار چهره باشد، فیلر به عنوان یک راه حل مناسب تر در نظر گرفته می‌شود. با تزریق فیلر به ناحیه مورد نظر، می‌توانید حجم مناسبی را در ناحیه تزریق شده به دست آورید و برای ترمیم ساختار صورت خود از آن استفاده کنید.

در نهایت، توصیه می‌شود که با پزشک خود مشورت کنید تا گزینه درمانی مناسب برای شما را با توجه به وضعیت پوست و نیازهای شما انتخاب کنید.

تفاوت فیلر و بوتاکس از لحاظ هزینه

هزینه تزریق بوتاکس

هزینه تزریق بوتاکس بسته به منطقه درمانی، تعداد واحد‌های بوتاکس مصرفی و نحوه هزینه‌گذاری توسط پزشک متفاوت است. در برخی مناطق قیمت براساس تعداد واحد‌های مصرفی بوتاکس محاسبه می‌شود و در برخی مناطق قیمت براساس منطقه درمانی تعیین می‌شود. همچنین، هزینه تزریق بوتاکس در بیشتر مناطق جهان متوسط بین ۲۰۰ تا ۶۰۰ دلار است.

لازم به ذکر است که هزینه تزریق بوتاکس بسته به پزشک و مرکز درمانی ممکن است متفاوت باشد و باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد تزریق بوتاکس، هزینه‌ها و نحوه پرداخت آن را با پزشک مورد نظر مطرح کنید.

هزینه تزریق ژل (فیلر)

هزینه تزریق ژل (فیلر) بسته به نوع ژل، حجم مورد نیاز و منطقه درمانی متفاوت است. همچنین هزینه تزریق ژل (فیلر) بسته به کشور و شهری که در آن انجام می‌شود نیز متفاوت است. به طور کلی هزینه تزریق ژل (فیلر) در بیشتر مناطق جهان بین ۲۵۰ تا ۱۰۰۰ دلار برای هر میلی لیتر ژل است.

لازم به ذکر است که هزینه تزریق ژل (فیلر) بسته به پزشک و مرکز درمانی ممکن است متفاوت باشد و باید قبل از تصمیم‌گیری در مورد تزریق ژل (فیلر)، هزینه‌ها و نحوه پرداخت آن را با پزشک مورد نظر مطرح کنید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 1 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دکوراسیون

به راز موفقیت خوش آمدید

در این سایت به تمام آن چیزی که باید بدانید شما را آشنا خواهیم کرد.